Koos Mulder van Work-Eazy begon twee jaar geleden als nieuwe telecomreseller onder de naam Work-Eazy vanuit Panningen bij Venlo. Vanaf de start wilde hij een 100 procent servicemodel lanceren voor zijn klant. In dit interview legt Koos Mulder uit hoe hij tegen zijn rol als reseller aankijkt.
Koos, kun je aangeven hoe jij de rol van de reseller ziet voor de komende jaren?
Met de start van Work-Eazy twee jaar geleden nam ik een ruime ervaring mee vanuit mijn tijd bij diverse telecom- en IT-bedrijven. Ik kijk met trots terug op die tijd, waarin we hard konden bouwen aan een markt die enorm in ontwikkeling was. Door mijn passie voor telecom en kijk op de markt heb ik bij diverse bedrijven nieuwe diensten succesvol in de markt gezet. Met Work-Eazy wilde ik verder op die leest, maar dan als zelfstandig ondernemer. Ik wist echter ook dat ik het servicemodel in de basis anders moest gaan neerzetten. Jarenlang hebben wij als telecomreseller de klant ‘verwend’ met gratis service en dat kan nu onder druk van de gedaalde SAC niet meer. Operators als KPN, T-Mobile en Vodafone zetten steeds in op producten waarbij ze met de resellers afrekenen op basis van recurring fee’s en airtime-vergoedingen. Dat dwingt de reseller na te denken over andere modellen. Daarom hebben wij met Work-Eazy gekozen voor een recurring servicemodel, waarin we een vast bedrag per maand vragen voor het servicepakket dat we aan de klant bieden. Dit biedt voor beide partijen duidelijkheid en zekerheid. Natuurlijk viel het in eerste instantie niet mee om geld te gaan vragen, maar ondertussen vinden steeds meer van onze klanten het normaal en zelfs prettig, omdat ze op basis hiervan ook echt recht hebben op service op basis van vooraf vastgelegde SLA’s. Wees nu eerlijk: iedereen vindt het toch ook heel normaal om te betalen voor de service van een IT-dienstverlener? De smartphone en de tablet zijn niets meer of minder dan mini-computers. Maar ik vergelijk het model ook wel eens met dat van de ANWB Wegenwacht: daar betaalt iedereen ook graag een jaarlijkse fee om in het geval van een calamiteit terug te kunnen vallen op de service die dan nodig is.
“Wij zijn absoluut niet bang voor concurrentie, omdat we samen een nieuwe markt moeten ontwikkelen en elkaar kunnen versterken.”
Hoe regel jij dit proces nu uiteindelijk qua registratie?
Twee jaar geleden zijn we gestart aan de bouw van een eigen order entry-systeem, waarmee we alle services en afspraken met klanten goed in kaart konden brengen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een uitgebreide portal, waarin we de gehele order entry, het managen van de devices en het telecomverbruik van de klant, inclusief het serviceproces, volledig kunnen managen. We werken nog elke dag verder aan deze portal om het te perfectioneren. Ook kwamen wij tot de conclusie, na gesprekken in ons netwerk met andere resellers, dat iedereen met dezelfde processen worstelt. Dat bracht ons op het idee om onze portal ook als white label beschikbaar te stellen voor andere resellers. Dit model zijn we momenteel verder aan het uitwerken, samen met een aantal resellers die meedoen met de ontwikkeling en implementatie.
Hoe kijk jij naar de opkomst van clouddiensten? Kan Work-Eazy daar ook mee overweg?
Jazeker, de deployment van clouddiensten op het gebied van de mobiele werkplek is juist één van de speerpunten van het strategische model van Work-Eazy. In ons portaal draait het Universit platform, dat als Mobile Management Service (MMS)-platform is ontwikkeld om resellers te laten ontwikkelen als Managed Service Provider – oftewel MSP-er. Dankzij het Universit platform, dat speciaal voor resellers is ontwikkeld, zijn we in staat om de medewerkers van onze klanten makkelijk te voorzien van de juiste clouddiensten op hun smart devices. Dat doen we door via het Universit platform elke smart device te voorzien van een truss, waarmee het beheer op afstand mogelijk is geworden. Clouddiensten kunnen zodoende vrij eenvoudig op gebruikersniveau worden deployed op het bedrijfsaccount. Denk daarbij eens aan basistoepassingen als UC en CRM, maar ook applicaties als mobiele werkbonnen, parkeren en declareren kunnen vrij eenvoudig worden ontsloten. Aan deze applicaties hangen dan weer businessmodellen voor Work-Eazy.
Deze ervaringen willen we graag delen met andere resellers die mee gaan doen met dit platform. Wij zijn absoluut niet bang voor concurrentie, omdat we samen een nieuwe markt moeten ontwikkelen en elkaar kunnen versterken.