Veel telecomresellers communiceren alleen met hun klant als er abonnementen verlengd moeten worden. IT-resellers hebben de neiging om alleen bij IT-problemen contact te hebben met de klant. Dat kan en moet anders! Hoe goed is het als de reseller maandelijks even een beknopte analyse met bel-, data- en bereikbaarheidsgegevens stuurt aan de klant. AnalytiX biedt de reseller een makkelijke analysetool waarmee er een wereld opengaat voor zowel de reseller als voor de eindklant.
Het moet anders
In de tijden dat de gemiddelde telecomreseller nog makkelijk geld verdiende, dankzij een flinke SAC, was er alleen klantcontact een paar maanden voor de verlenging. Daar kon dan wel eens 24 maanden overheen gaan. Dat is geen goede zaak, want een basisvoorwaarde voor een betere klantrelatie is dat je met regelmaat vraagt aan de klant hoe het met zijn bedrijf gaat. “Hoe staan de zaken ervoor en past de geboden telecomoplossing nog? “, is een makkelijke vraag die een reseller de kans geeft om meer te weten te komen over hoe zijn klant ervoor staat. Het geeft aanleiding tot bijsturing, verbeteringen en wellicht ook tot upselling. Waarom zou je een klant 24 maanden niet contacten en pas bij een verlenging vragen naar de status? Dat komt niet bepaald oprecht geïnteresseerd over en leidt uiteindelijk dan ook tot een grotere churn van de base dan nodig. Maar wat weet een reseller eigenlijk van een klant? Of een betere vraag die we ons kunnen stellen: wat weet de klant eigenlijk zelf van zijn eigen telecomsituatie? Hoe staat het met het voice- en mobiele dataverbruik en hoe is het gesteld met de bereikbaarheid van zijn bedrijf. Dat zijn vragen die leven bij de telecom- en IT-beheerder van de eindklant, die op zijn beurt de telecomperformance van het bedrijf wil rapporteren aan de directie.
Expense management, maar dan meer…
Om bovenstaande vragen goed te kunnen beantwoorden kwamen de laatste tien jaar allerlei Telecom Expense Management (TEM) pakketten op de markt. Tegenwoordig worden de basis analyses echter steeds vaker gratis door de operators meegeleverd. Maar dat zijn slechts eenzijdige analyses, waarmee in de praktijk feitelijk niets of weinig mee wordt gedaan.
Niet door de klant, maar ook niet door de reseller. Waar komt dat nu door? Die vraag is makkelijk te beantwoorden: de geboden analyse is niet goed doordacht en wordt ook niet op een presenteerblaadje aangeboden. Het wordt niet als urgent en relevant ervaren. Daar komt bij dat de cijfers alleen om kosten draaien en niet om de vraag over hoe de telecomperformance is geweest. Hoe bereikbaar is de organisatie geweest? Dát zijn interessante gegevens. Vanuit deze visie en een ruime ervaring in TEM startte de Schlichte Bergen Group in 2015 een nieuw bedrijf onder de naam AnalytiX. Het unieke van AnalytiX is, dat het voorziet in een combinatie van voice- en datagebruik op basis van gegevens van de operators én in de performancegegevens vanuit de pbx-centrale. Hiervoor heeft AnalytiX koppelingen met een hele brede groep van operators en soft pbx-centrales opgebouwd. Na een accreditatie van de eindklant kan er elke maand een rapport gegenereerd worden.
Hoe werkt dat?
Een groeiende groep van resellers genereert maandelijks een rapport voor hun klanten op basis van het Analytix.tel cloudbased platform. Voor het genereren van de rapporten kan de reseller ervoor kiezen om dit zelf te doen of om ze maandelijks in Word te laten aanleveren door de consultants van Analytix.tel. Het rapport kan, nadat deze is voorzien van een kort commentaar door de betrokken accountmanager, in pdf-formaat in de huisstijl van de reseller worden doorgestuurd aan de klant. Hiermee ontstaat er een regelmatig en constructief contactmoment, hetgeen zorgt voor verdieping van de relatie met de klant. Resellers betalen voor de eerste klant € 120 en € 90 voor elke volgende klant. Een eventuele marge kunnen ze zelf bepalen. De eenmalige setup is € 250 per eindklant, waarmee datastromen van operator en pbx worden gekoppeld en ingericht.
Interesse?
Resellers die geïnteresseerd zijn in het gebruik van Analytixs kunnen contact opnemen met HP van Tilburg: [T] 06-53664646 [E] hp@mxmblueline.nl of rechtstreeks met de Schlichte Bergen Group: [T] 023-5259000. GRATIS! De eenmalige training- en instructiekosten voor een reseller t.w.v. € 500 vervalt t/m 1 juni 2016!